May 16, 2011

Re-write : Sambal Asam - Menu istimewa keluarga kami...

Keluarga kami mempunyai satu menu istimewa yang mmg kalo xtau nak masak apa..resepi tu le yg menjadi pilihan kami sekeluarga..ianya mempunyai rasa pedas, masam dan sedap sgt...kita bleh tambah tomato muda, yg btul2 hijau, tambah tempe yang digoreng..sedap sgt2..makan dgn nasi panas2..meleleh air mata...huhuhu..ni sambil Cik menaip nie..dah telan air liur nie..xpe2..jom2...biar Cik tunjukkan satu persatu stepnya...


Bahan2nya:

- 3 labu bawang besar holland (dimayang wedges)
- 5 ulas bawang putih (dihiris nipis)
- 30 biji cili padi (potong bulat2)
- 100 gram ikan bilis
- 5 keping tempe (di hiris nipis)
- sedikit air asam jawa
- garam
- serbuk perasa

Cara2nya:
- Goreng ikan bilis dan tempe sehingga garing dan ketepikan.
- Tumiskan bawang holland, bawang putih sehingga agak layu sedikit, kemudian..masukkan cili padi yang telah dipotong bulat2. Gaul sehingga rata..
- Masukkan air asam jawa dan gaul rata, setelah itu, masukkan garam dan serbuk perasa. Setelah cukup semua rasanya..tutup api..
-Akhir sekali, masukkan ikan bilis dan tempe yg telah digoreng dan gaul rata..siap untuk dihidang bersama nasi panas atau bubur nasi....SELAMAT MENCUBA...


p/s: gambar xde..next time Cik masak..Cik amik gambar dan attach skali yer..menu ni juga sesuai untuk ibu yang sedang berpantang..nnt Cik tulis kat entry yg lain..

No comments:

Post a Comment